Amerikkalaiset ovat rankanneet kaupunkejaan rikollisuuden mukaan, ja eikös Cleveland päässyt mukaan top 10:een - tosin viimeiselle sijalle. Listaykkönenkään ei tullut niin kauhean kaukaa, eli johtopaikan tässä kyseen- ja kiistanalaisessa listauksessa vei Detroit, Michigan. Toinen paikkakunta Michiganista oli Michael Mooren kotikaupunki Flint. Muistaakseni toimintatäyteisen uutiskanava Action Newsin arvio oli, että vuonna 2006 Clevelandissa tapahtui 138 murhaa tai tappoa - ja ainakin alkuvuoden tahti vaikutti sen verran rivakalta, että kuluva vuosi saattoi olla vieläkin väkivaltaisempi.
Kaiken tämän jälkeen on syytä todeta, ettei Cleveland vaikuttanut yhtään sen kummoisemmalta paikalta kuin mikään muukaan suurkaupunki. Action Newsiin päätyneet tapaukset olivat lähes järjestään tapahtuneet jossain kaupungin itäpuolen slummialueilla, ja ne olivat luonteeltaan huumejengien ja rikollisten keskinäisiä välienselvittelyjä, joihin ei normaaleilla töissä käyvillä ohiolaisilla ollut osaa eikä arpaa.
4 kommenttia:
Philly ei sentään ollut päässyt tälle listalle. Philly.comista olen lukenut että Philadelphialaiset ihmiset on sentään rankattu Amerikan rumimpien ja lihavimpien joukkoon.
No, Philly oikeastaan pääsi listalle sijalle 5.Minusta Camden on Philadelphiaa, heti Delaware-joen toisella puolella. Minun korvissani sillä on huono kaiku vaikka siellä onkin hieno akvaario jossa olen itsekin käynyt./P
hah, kas kas. Katsoin vaan nopeasti että ei ollut philadelphiaa listalla, mutta camden tosiaan on käytännössä phillyä. Olinkin suoraan sanoen yllättynyt ettei phillyä ollut listalla--sillä kuitenkin on maine "vaarallisena" kaupunkina (slummialueilla siis tietenkin).
Minun muistoni Camdenista ovat tammikuulta 1998. Olin norjalaisten kollegoideni kanssa ensimmäistä viikonloppua Phillyssä ja kiertelimme ympäristöä tarkoitukena katsastaa mahdollisia asuinalueita. Ajelimme lauantaina New Jerseyn puolella (missä on ihan mukaviakin alueita) ja eksyimme lopulta Camdeniin. Tehdessämme U-käännöstä jollain umpikujalla, joku sanoi uhkaavantuntuisen tilanteen kevennykseksi, että "tämähän voisi olla meille sopiva asuinalue, kaikki muutkin näyttävät olevan laittomia maahanmuuttajia" (meillähän ei ollut aluksi työlupia).
Kun kerroimme Camdenissa käynnistä seuraavana päivänä amerikkalaisille ystävillemme, he olivat täysin järkyttyneitä. Eivät itse menisi missään olosuhteissa Camdeniin, ainakaan ilman vahvaa poliisisaattuetta.
/M
Lähetä kommentti